بانک پاسارگاد
11:58:48 - سه‌شنبه 25 دسامبر 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت
انسان در هزار و ۸۲۵ میلادی، نخستین لوکوموتیو ساخت خود را به جریان انداخت؛ سرعت این لوکوموتیو، انتظارات را برآورده نمی کرد؛ ازین رو، تنها قطارهای باری می توانستند به آن تکیه کنند.
گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز چهارمحال و بختیاری ؛ جالب است بدانید که حتی تا پنج سال پس از اختراع آن هم، هنوز اسب ها جور انسان ها را می کشیدند. قطارهای بخار در واقع نسل اولیه قطارهای امروزی بودند که اولین بار در نیوکاسل انگلستان و در مسیر شهرهای استاکتون – دارلینگتون سفر کردند.
با گذشت زمان، قطارهای مسافری و باری کامل و کامل تر شدند.
خط آهن تهران – شهرری پای راه آهن را به ایران باز کرد. در سال های بعد از آن، در مسیر بوشهر – برازجان و تبریز – جلفا و نیز میرجاوه – زاهدان هم راه آهن کشیده شد تا سال ۱۳۰۶ شمسی که آرزوی راه آهن سراسری محقق شد.
ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران پس از انقلاب هم ادامه پیدا کرد.
وزارت راه و شهرسازی و به طور خاص، معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها مسئولیت این امر را بر عهده دارد.
خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی می گوید: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چهار هزار و ۵۶۵ کیلومتر راه ریلی در کشور وجود داشت که در ۴۰ سال انقلاب بیش از ۹ هزار خط ریلی به شبکه ریلی کشور اضافه شده و هم اکنون بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راه ریلی در کشور فعال است.
اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری اجرای خط راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز را قطعی و در اولویت طرح های امسال وزارت راه و شهرسازی دانست.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اردیبهشت امسال در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: مطالعات راه آهن محورهای اصفهان – شهرکرد و اهواز بر پایه طرح جامع حمل و نقل کشور از سال ۸۳ با همکاری یک شرکت بین المللی خارجی و یک شرکت داخلی آغاز شده است.
آقای تقی زاده افزود: راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز محورهای شمال کشور را به جنوب متصل می کند و سبب توسعه شبکه ریلی و حمل بار و مسافر به صورت توأمان می شود.
امسال پنج استان کشور به شبکه ریلی متصل می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به تاکید دولت بر توسعه شبکه ریلی می گوید: تا پایان امسال استان های آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه، گیلان و همدان تا پایان سال به شبکه ریلی متصل می شوند.
آقای خادمی می افزاید: در بحث احداث راهآهن چهارمحال و بختیاری دو طرح وجود دارد؛ طرح اول اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور و اتصال استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به شبکه ریلی که طرح دوم همچنان در دست بررسی است.
وی می گوید: در طرح دوم حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به رقم بالای اجرای طرح، نیازمند تأمین اعتبار هستیم و اگر اتصال شبکه ریلی از طریق اجرای طرح راهآهن اصفهان- شهرکرد به خوزستان صورت گیرد، باتوجه به اینکه این مسیر ترانزیتی است، باعث اشتغالزایی میشود.
آقای خادمی با بیان اینکه اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ است؛ می افزاید: سعی می شود تا پایان دولت شبکه ریلی سه استان دیگر از جمله استان چهارمحال و بختیاری به این شبکه متصل شود.
وی می گوید: به منظور اجرای شبکه ریلی استان، مناقصات انجام شده است و یک ایستگاه هم به ایستگاه های قبلی حسن آباد، مبارکه، سفید دشت در طرح شبکه ریلی استان اضافه می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طرح خط آهن آنتنی مبارکه – سفیددشت – شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر در حال انجام است؛ می گوید: این طرح ریلی شامل سه قطعه است که عملیات زیرسازی قطعه دوم به طول ۲۱ کیلومتر تکمیل و پیمانکار قطعه اول این طرح انتخاب و عملیات زیرسازی آن آغاز شده است.
آقای حسینی با بیان این که مطالعات مسیر ریلی اصفهان – چهارمحال و بختیاری – خوزستان توسط یک شرکت کرهای در حال انجام است؛ می افزاید: در این طرح چند مسیر پیشنهاد شده است؛ که به این ترتیب استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری از طریق راه آهن مرکز به پایتخت متصل میشود.
وی می گوید: این طرح با حجم بسیار بالا و برآورد حدود پنج میلیارد دلار جزء بزرگترین پروژههای کشور است.
آقای حسینی از برگزاری جلسهای به منظور مکانیابی ایستگاه راه آهن شهرکرد با مسئولان مرتبط خبر می دهد و می افزاید: با توجه به مهم بودن محل استقرار ایستگاه راه آهن، لزوم توجه به دسترسی آسان مسافران، سهولت در رفت و آمد و پیشبینی توسعه منطقهای در اطراف محل قرارگیری ایستگاه نقاط پیشنهادی جهت احداث ایستگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: از نقاط پیشنهادی در جلسه تعداد سه نقطه در محدوده کمربندی شمالی شهر شهرکرد و میدان قمربنی هاشم(ع) انتخاب شد و به منظور بررسی میدانی و بازدید از این نقاط توسط مشاوران و کارشناسان در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: نقاط پیشنهادی امکانسنجی ایستگاه راهآهن جهت اتصال به خط قطار سریعالسیر بررسی شد و نتیجه تا دو ماه آینده مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. ضرورت عبور طرح راهآهن اصفهان – چهارمحال و بختیاری – خوزستان از شهرکرد اردشیر نوریان، نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ۲۹ آذرماه در شورای برنامهریزی و توسعه استان گفت: اگر قرار است پروژه راهآهن اصفهان – چهارمحال و بختیاری – خوزستان از مرکز استان عبور نکند؛ بهتر است اصلا وارد نشود؛ زیرا نباید دیگران مسیرهای استان را تعیین کنند و نباید تنها راهی برای وصل شدن استانهای اصفهان و خوزستان شود.
پیشنهاد سه نقطه در شهرکرد برای ایجاد ایستگاه راهآهن عضو شورای اسلامی شهرکرد می گوید: سه نقطه در مرکز استان برای استقرار و احداث ایستگاه راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شد.
حمید فتح اللهی می افزاید: هدف اصلی طرح راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز حمل و نقل بار و بیشتر سنگ آهن است.
وی با بیان این که قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان در حال انجام است و قرار شد در آینده یک آنتن آن در این طرح به شهرکرد برسد؛ می گوید: در طرح راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز قرارداد با پیمانکار منعقد شده و دو هزار میلیارد ریال اعتبار هم به آن اختصاص یافته است.
آقای فتح اللهی می افزاید: مشاور طرح، مسئولان سازمان راه آهن کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، مشاور طرح جامع شهرکرد و مسئولان استانی اعضای گروه کارشناسی برای دیدار میدانی از این سه پیشنهاد هستند و محل مورد نظر باید دارای مشخصاتی مانند تملک آسان، توپوگرافی مناسب، شیب استاندارد و قابلیت اتصال به ادامه طرح راه آهن به مسیر خوزستان را داشته باشد و همچنین باعث کمترین آسیب به زیرساخت ها و جاده های موجود شود.
در عملیات اجرایی قطعه دوم از کیلومتر ۴۲ تا ۶۳ این خط آهن یک ایستگاه، دو تقاطع غیر همسطح و یک پُل اجرا می شود.
در قطعه سوم هم از کیلومتر ۶۳ تا ۹۰ دارای یک ایستگاه و یک تقاطع غیر همسطح بوده و هفت کیلومتر باقی مانده شامل راه های دسترسی به ایستگاه ها است.
حدود ۲۰۰ دستگاه پل کوچک و چهار دستگاه تونل در مسیر راه آهن در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یک تونل به طول ۶۲۰ متر وجود دارد.
با اجرای طرح ملی اتصال ریلی استان های مرکزی کشور مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری به خوزستان و آب های آزاد که یکی از مصوبات سفر دولت به چهارمحال و بختیاری است؛ ۷۵ میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می شود و مسیر فلات مرکزی به بنادر جنوبی کشور ۴۷۰ کیلومتر کاهش می یابد. گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت گزارش مکتوب: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری روی ریل پیشرفت
منبع :: http://chb.iribnews.ir

خبر جدید  برداشت پسته از باغات چهارمحال و بختیاری + فیلم
0/5 (0 نقد و بررسی)